Organizacja teleporady w poradniach podstawowej opieki zdrowotnej Miejskiego Centrum Medycznego "Śródmieście" Sp. z o.o.
- Teleporady udzielane są w formie telefonicznej.
- Termin teleporady ustalany jest podczas rozmowy telefonicznej z rejestracją poradni pod numerem telefonu:
- Przychodnia ul. Próchnika 11 - 42 630 72 21
- Przychodnia ul. Piotrkowska 113 - 42 633 44 71
- Przychodnia ul. Pomorska 59 - 42 632 81 80
- W terminie wyznaczonej teleporady poradnia połączy się z Pacjentem telefonicznie. W przypadku nieudanej próby połączenia poradnia jeszcze dwukrotnie podejmuje próbę dodzwonienia się do Pacjenta, w odstępach co najmniej 5 minut.
- W przypadku, kiedy lekarz podczas udzielania teleporady, uzna, że stan zdrowia Pacjenta wymaga kontaktu osobistego ustalany jest termin wizyty w przychodni lub w domu Pacjenta.
- Podczas teleporady lekarz może wystawić e-receptę, e-skierowanie, e-zlecenie na wyroby medyczne, zlecenie na realizację laboratoryjnego lub obrazowego.
- Po wystawieniu e-recepty Pacjent otrzymuje 4-cyfrowy kod SMS-em lub e-mail z załączoną w PDF informacją o e-recepcie, możliwe jest też odebranie wydruku e-recepty osobiście lub za pośrednictwem osoby z upoważnionej.
W aptece należy podać 4-cyfrowy kod z SMS-a i PESEL Pacjenta lub farmaceuta zeskanuje kod z e-maila albo wydruku.
- E-skierowanie można zrealizować w następujący sposób:
- Przekazując 4-cyfrowy kod dostępowy, który Pacjent otrzymał SMS-em + swój numer PESEL
- Okazując wydruk informacyjny (pracownik może sczytać klucz dostępu albo kod dostępu i numer PESEL)
- Okazując otrzymaną na adres poczty elektronicznej informację o wystawionym skierowaniu na ekranie telefonu/tabletu.
Pracownik dokonując wpisu na listę oczekujących na udzielenie świadczenia określa odpowiedni status e-skierowania w systemie P1 (status: Zarejstrowane), co uniemożliwi jego rejestrację w innej placówce.
- Zlecenie na wyroby medyczne w zasie epidemii są realizowane w następujący sposób:
- Lekarz przesyła elektronicznie do NFZ
- NFZ potwierdza zlecenie i przesyła lekarzowi jego unikalny numer.
- Lekarz przekazuje informację o decyzji NFZ Pacjentowi oraz numer zlecenia.
- Pacjent z ww. numerem zgłasza się do wybranego punktu realizującego zlecenia.
Podczas teleporady lekarz może wystawić skierowanie na badania dodatkowe, w szczególności laboratoryjne lub obrazowe.
- W przypadku badań laboratoryjnych należy zgłosić telefonicznie ten fakt w rejestracji w celu umówienia się na konkretny dzień i godzinę.
- W celu realizacji skierowania na badania obrazowe należy zgłosić telefonicznie ten fakt w rejestracji w celu umówienia się na konkretny dzień i godzinę.
Pacjent ma możliwość założenia Internetowego Konta Pacjenta (IKP) poprzez założenie profilu zaufanego w NFZ, Urzędzie Miasta Łodzi, za pośrednictwem swojego banku lub w naszej przychodni. W IKP Pacjent ma możliwość:
- otrzymać e-receptę SMS-em lub e-mailem - wystarczy, że Pacjent poda swój numer telefonu lub adres e-mail
- wykupić leki z recepty w różnych aptekach nie tracąc refundacji
- udostępnić bliskiej osobie lub lekarzowi informację o stanie zdrowia i historię przepisanych leków
- mieć dostęp do danych medycznych swoich dzieci do 18 roku życia
- odbierać kolejną e-receptę bez wizyty w gabinecie (w przypadku choroby przewlekłej i po konsultacji, np. telefonicznej z lekarzem)
- Przed udzieleniem teleporady osoba jej udzielająca potwierdza tożsamość Pacjenta na podstawie dokumentacji medycznej lub deklaracji wyboru lekarza lub pielęgniarki POZ.
- Osoba realizująca teleporadę odnotowuje informację o jej realizacji w dokumentacji medycznej.
- Teleporady realizowane są w warunkach gwarantujących poufność, tym z zapewnieniem braku dostępu osób nieupoważnionych do przekazywanych Pacjentowi informacji – w naszym Centrum są one realizowane w gabinetach lekarskich.
- W przypadku udostępnienia danych dotyczących stanu zdrowia (w tym dokumentacji medycznej) za pośrednictwem systemów teleinformatycznych stosowane są odpowiednie zabezpieczenia – załącznik zawierający dane medyczne jest szyfrowany, a hasło wysyłane innym kanałem – np. przez SMS.
- Osoba udzielająca teleporady, przeprowadza badanie podmiotowe i analizuje dostępną dokumentację medyczną, następnie wykonuje następujące czynności:
ustala, czy teleporada jest wystarczająca dla problemu zdrowotnego będącego jej przedmiotem. Jeżeli tak, to zostaje ona udzielona. Jeżeli stan zdrowia Pacjenta tego wymaga, osoba udzielająca teleporady, przekazuje informację o konieczności osobistego zgłoszenia się do przychodni lub udzielenia porady w miejscu przebywania Pacjenta.
Powyższe nie dotyczy przypadków:
- gdy Pacjent albo jego opiekun ustawowy nie wyraził zgody na realizację świadczenia w formie teleporady (z wyłączeniem wystawienia recepty niezbędnej do kontynuacji leczenia oraz zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne jako kontynuację zaopatrzenia w wyroby medyczne, jeżeli jest to uzasadnione stanem zdrowia Pacjenta odzwierciedlonym w dokumentacji medycznej oraz wyłączeniem wydania zaświadczenia);
- podczas pierwszej wizyty realizowanej przez lekarza, pielęgniarkę lub położną POZ, wskazanych w deklaracji wyboru, o której mowa w art. 10 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o podstawowej opiece zdrowotnej;
- podczas pierwszej wizyty realizowanej przez lekarza, pielęgniarkę lub położną POZ, wskazanych w deklaracji wyboru, o której mowa w art. 10 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o podstawowej opiece zdrowotnej;
- w związku z chorobą przewlekłą, w przebiegu której doszło do pogorszenia lub zmiany objawów.
- w związku z podejrzeniem choroby nowotworowej;
- dzieciom do 6 roku życia poza poradami kontrolnymi w trakcie leczenia, ustalonego w wyniku osobistego badania Pacjenta, których udzielenie jest możliwe bez badania fizykalnego;
z wyłączeniem świadczeń, o których mowa w części II ust. 2 pkt 1 lit. B oraz ust. 4 załącznika rozporządzenia Ministra Zdrowia z dn. 8.10.2020 r. w sprawie standardu organizacyjnego opieki zdrowotnej nad Pacjentem podejrzanym o zakażenie lub zakażonym wirusem SARS-CoV-2.
Podczas udzielania teleporad lekarze zobowiązani są do stosowania zaleceń Naczelnej Izby Lekarskiej.